فروشگاه اینترنتی باییام درد می کنن

فروشگاه اینترنتی باییام درد می کنن

فروشگاه اینترنتی باییام درد می کنن

فروشگاه اینترنتی باییام درد می کنن

فروشگاه اینترنتی باییام درد می کنن

کلمات کلیدی

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

بیماری عجیبی که در سن 50 سالگی سراغ زنان می آید

يكشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۹ ق.ظ

 

 

 

بیماری عجیبی که در سن 50 سالگی سراغ زنان می آید

بیماری  عجیبی که در سن 50 سالگی سراغ  زنان می آید
متخصص زنان و زایمان با اشاره به بیماری آدنومیوز، گفت: این بیماری معمولاً در انتهای سن باروری و در سنین 45 تا 50 سالگی ایجاد می‌شود و درد موقع قاعدگی و در زیر شکم از عوارض ایجاد آن بوده، اما بیماری خطرناکی نیست.

به گزارش بهداشت نیوز: مریم کاشانیان، متخصص زنان و زایمان درباره بیماری «آندومیوز در زنان»، اظهار داشت: در این بیماری بافت داخلی رحم در بافت عضلانی رحم فرو می‌رود و در آنجا رشد می‌کند؛ در نتیجه خون ریزی‌های قاعدگی را زیاد کرده و ایجاد درد و مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: برخلاف آندومتریوز که در خانم‌های جوان دیده می‌شود، آدنومیوز معمولاً در انتهای سن باروری و در سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان بیان داشت: درد موقع قاعدگی و در زیر شکم و درد موقع مقاربت از عوارض ایجاد آن است؛البته این حالت بعد از یائسگی خوب می‌شود و مشکل ایجاد نمی‌کند و بیماری خطرناکی نیست.

کاشانیان یاد آورشد: ممکن است گاهی اوقات به ندرت به درمان  جواب ندهد؛ مثلاًخون ریزی و درد شدید داشته باشد و ناچار شویم از درمان‌های جدید تری استفاده کنیم که یا یائسگی کاذب برای خانم ایجاد می‌کند یا اینکه باید رحم فرد را در بیاوریم.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا ایجاد چنین بیماری موجب نازایی در فرد نمی‌شود؟»، خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه در انتهای سن بارداری  اتفاق می‌افتد و چنین افرادی در سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی قرار دارند، مشکل ساز نیست.

 

 

 

  • سعید راد

بهترین وقت برای خوابیدن و بیدار شدن چه زمانی است؟

چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲ ق.ظ

 

 

بهترین وقت برای خوابیدن و بیدار شدن چه زمانی است؟

بهترین وقت برای خوابیدن و بیدار شدن چه زمانی است؟
شاید برای شما هم پیش آمده که در کودکی و زمان تحصیل همیشه با مادرتان برای خوابیدن و زود به رختخواب رفتن درگیر بودید. شنیدن این جمله که بچه باید شب زود و کافی بخوابد تا فردا سرحال باشد در سن کودکی حتما برای همه آزار دهنده است.

به گزارش بهداشت نیوز: اگر شما هم از آن آدمهایی هستید که شب بیداری را به خاطر سکوت و آرامش به خوابیدن و استراحت ترجیح می‌دهید بد نیست کمی بیشتر به این موضوع دقت کنید. بیدار ماندن در طول شب و جبران آن در روز بسیار برای بدن شما خطرناک است. شاید خطرات آن همین امروز به نظر نیاید ولی در دراز مدت تاثیر بد آن را خواهید دید.

کی بخوابیم؟

هیچ بچه‌ای نیست که دلش بخواهد شبها زود بخوابد و لذت بازی و بیداری را از دست بدهد. اما همین بچه وقتی به سن بزرگسالی می‌رسد در حسرت یک دقیقه خواب بیشتر به سر می‌برد. دغدغه‌های فکری و کار و زندگی ماشینی این فرصت‌ها را از همه گرفته است.

این روز‌ها شرایط جوری است که انگار همه کمبود خواب دارند. به قول بعضی‌ها یا باید آنقدر پولدار باشی که راحت بخوابی و نگران در آمد زندگی نباشی یا باید از خوابت بزنی تا برای زندگی پول دربیاوری. در هر دو صورت بدن انسان یک مکانیزم مشخصی دارد و باید در ساعات مشخصی بخوابد.

 

در خواب چه می‌گذرد؟

پزشکان می‌گویند حدود ساعت ۱۱ شب تا چهار صبح برخی هورمون‌هایی که برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند در خواب ترشح می‌شوند و اگر فردی در این ساعات بیدار باشد، قطعا این هورمون‌ها نمی‌توانند به طور مناسب در بدنش ترشح شوند.

ترشح این هورمون‌ها به طور دقیق از ۱۱ شب شروع می‌شود که هر یک ساعت مربوط به یک هورمون خاص است. البته آماده سازی بدن برای این پروسه از دو ساعت قبل آغاز می‌شود، بین ساعت ۹ تا ۱۱ شب زمانی است که بدن برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری شروع به فعالیت می‌کند.

این عملیات توسط آنتی اکسیدان‌ها انجام می‌شود و بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی زیادی بر سلامت بدن دارد. بین ساعت۱۱ تا۱ بهترین زمان برای خواب عمیق است چون این مواد سمی در حال دفع شدن از کبد هستند.

دو ساعت بعدی، تا ساعت۳ بدن در حال سم زدایی از کیسه صفراست که فقط در صورت یک خواب عمیق ممکن می‌شود. ساعت۳ تا۵ صبح زمان از بین بردن مواد سمی از ریه است که در این ساعت احتمال عطسه یا سرفه در خواب زیاد است. ساعت۵تا۷ صبح عملیات پاکسازی در روده بزرگ شروع می‌شود که می‌توانید آن را دفع کنید.

بهترین وقت بیداری

حالا که همه عملیات پاکسازی در بدن شما انجام شده بهترین زمان برای بازپس گرفتن این مواد مغذی است. ۷تا۹ صبح زمان خوبی برای خوردن صبحانه است. کسانی که می‌خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها، ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه است و کسانی که اصلا صبحانه نمی‌خورند، بهتر است عادت خود را خیلی زود تغییر دهند و در ساعت ۹ تا ۱۰ صبح صبحانه بخورند.

وقتی شما بدنتان را جوری تنظیم کنید که صبحها زود‌تر بیدار شوید به مرور سرحالی و سرزندگی خاصی در خود احساس می‌کنید. اول صبح نه خبری هست نه تلفنی و نه کاری پس بهترین وقت برای آرامش است. این آرامش از سکوت آخر شب مفید‌تر است.

صبح زود بهترین زمان برای ورزش است. تحقیقات نشان داده است ۹۰ درصد افرادی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند این کار را صبح زود انجام می‌دهند تا چیزی مزاحمشان نشود.

نکات مهم

همان طور که در طول شب و ساعت‌های خواب بدن در حال پاکسازی و تصفیه مواد مضر از بدن است، قسمتهای بیرونی بدن مثل پوست در حال استراحت هستند. بنابراین باید به این نکته دقت کرد که خوابیدن روی صورت و فرو رفتن پوست در بالش به شکلی که امکان رسیدن هوا نباشد برای پوست ضرر دارد.

د‌ر این حالت پوست فشرد‌ه شد‌ه و گرد‌ش خون در آن به اند‌ازه کافی صورت نمی‌گیرد‌. بنابراین پوست صورت آسیب می‌بیند‌ و چین می‌خورد‌ و سبب چین و چروک می‌شود‌. خوابید‌ن به حالتی که سر به سمت پایین باشد‌ سبب جمع شد‌ن آب د‌ر محل و د‌ر نتیجه پف‌آلود‌گی صورت می‌شود‌.

برخی تحقیقات نشان داده خوابید‌ن به پشت بهترین حالت است حتی می‌گویند‌ هنگام خواب ۲ بالش زیر سر قرار د‌هید‌ تا سر پایین‌تر از بدن قرار نگیرد‌. وقتی می‌خوابید‌ متابولیسم یا سوخت و ساز بد‌ن پایین می‌آید‌، شما د‌ر معرض آلود‌گی‌های محیطی یا تابش اشعه ماورای بنفش که به پوست آسیب می‌رساند‌ نیستید و به د‌لیل اینکه بد‌ن شما د‌ر طول شب مجبور به حفاظت از پوست نیست می‌تواند‌ به جای آن بازسازی را مؤثر‌تر انجام د‌هد‌.

بنابراین حتماً قبل از خواب صورت خود‌ را کاملاً از آلود‌گی‌های محیطی و لوازم آرایش پاک کنید‌. استفاد‌ه از پاک‌کنند‌ه‌های ملایم د‌ر رفع آلود‌گی‌ها بسیار مؤثر است. آرایش چشم‌ها را کاملاً پاک کنید‌.حتما مواد شیمیایی و آرایشی مثل ریمل باید از مژه‌ها پاک شود.

نکته مهم دیگر این است که ما در زمان خواب یک چرخه ۹۰ دقیقه‌ای را طی می‌کنیم که بین خواب عمیق و خواب سبک که به آن (Rem) یا حرکات سریع چشم می‌گویند تغییر می‌کند، این خواب سبک بیشتر در نیمه دوم شب که به سمت روز می‌رود رخ می‌دهد، بنابراین هرچه شما دیر‌تر به خواب بروید و شب بییشتر بیدار باشید خواب عمیق را از دست می‌دهید و همه چرخه خوابتان در حالت Remخواهد بود و این خواب سبک به بازسازی سلول‌ها کمک نمی‌کند.

اشتباه بزرگ

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات اکثر افراد در مورد خواب، این است که فکر می‌کنند باید حتما شبها زود به تخت خواب بروند و با وجود عدم خستگی به زور برای خوابیدن تلاش کنند. یادتان باشد این حالت بیشتر شبیه شنا کردن در خلاف جهت آب است و نه تنها به سلامتی شما کمک نمی‌کند بلکه این فشار به بدن به ضرر شما هم هست.

هورمونی در بدن هست که باعث خواب آلودگی می‌شود، این هورمون ملاتونین است که در مقابل روشنایی سرکوب می‌شود و در تاریکی ترشح آن زیاد‌تر است. اینکه ما تصور کنیم با تاریکی هوا باید بخوابیم و با طلوع خورشید بیدار شویم باور غلطی است. بدن انسان باید به خواب نیاز داشته باشد و کاملا احساس خستگی داشته باشید در غیر این صورت این خواب هیچ تاثیری نخواهد داشت.

برای حل این مشکل بهترین کار این است که شبها هر وقت خسته شدید بخوابید ولی صبحها سر ساعت مشخصی بیدار شوید. این پروسه مدتی زمان می‌برد اما کم کم بدن شما به ساعت خواب مشخصی عادت می‌کند. با این روش می‌توانید ساعت بیولوژیکی بدنتان را برای خواب مناسب تنظیم کنید. (ساعت بیولوژیکی بدن ناحیه‌ای کوچک در هیپوتالاموس مغز است که کنترل خواب و بیداری بدن را بر عهده دارد)

راهکارهای خواب خوب

زمان و شرایط خوابیدن هر کسی بنا بر شرایط زندگی و کاری او فرق می‌کند. به طور قطع نمی‌توان راهکار‌های یکسانی برای همه ارائه کرد اما چند مورد هستند که در مورد همه افراد صدق می‌کند.

سعی کنید وقت خوابتان را تنظیم کنید و سر وقت تعیین شده بخوابید. بهترین زمان خواب حدود ۶ الی ۸ ساعت است، ازین کمتر کم خوابی و بیشتر پر خوابی است. یادتان باشد ۸۵ درصد این زمان باید در شب باشد. یک ساعت خواب بین روز برای شما کافیست. قبل از خواب چند دقیقه‌ای قدم بزنید تا راحت‌تر بخوابید. برای بیدار شدن به موقع از ساعت زنگ دار استفاده کنید.

سعی کنید به هیچ وجه برنامه خوابتان را به هم نزنید. دو ساعت قبل از خواب نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه را حذف کنید. بعد از بیدار شدن از خواب، حدود نیم ساعت ورزش کنید. قبل از خواب به دستشویی بروید معده و مثانه خود را خالی کنید و ترجیحا قبل از خواب کمتر آب بنوشید.

شبها نباید گرسنه بخوابید و خیلی هم سنگین غذا نخورید. به خودتان کمک کنید تا سر وقت همیشگی صبحها بیدار شوید. اگر در خوابیدن مشکل دارید بلافاصله سراغ دارو نروید، خواب مصنوعی کمک چندانی به بدن نمی‌کند. بهتر است در این شرایط خواب ظهر را حذف کنید و خودتان را به زور مجبور به خوابیدن نکنید. البته یادتان باشد اگر به مدت جهارهفته هرشب نیم ساعت در تخت تقلا کردید و خوابتان نبرد باید به پزشک مراجعه کنید چون شما مشکل بی‌خوابی اولیه دارید.

کمبود خواب

اثرات کمبود خواب بر بردن شما کم نیستند، و علاوه بر جسم بر روح هم تاثیر می‌گذارند. اگر زیاد دچار بیماریهای مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوید یکی از دلایلش کم خوابی شبانه است افزایش استرس و اضطراب و افسردگی در طول روز نشانه‌های دیگر کم خوابی است چون خواب هورمون‌های استرس را متعادل می‌کند و سلامت سیستم عصبی را تامین می‌کند.

چاق شدن بی‌دلیل هم یکی از عوارض بدخوابی شبانه است. کمبود خواب باعث افزایش هورمون گرلین می‌شود که باعث افزایش اشتها است، و همچنین باعث کاهش هورمون لپتین می‌شود که این هورمون سبب کاهش اشتها می‌شود بالا پایین شدن این هورمون‌ها ایجاد چاقی می‌کند.

بیخوابی در دانش آموزان باعث افت تحصیلی به دلیل کسل بودن سر کلاس و کاهش حافظه می‌شود. تحقیقات نشان داده دانش آموزانی که در شب امتحان ۶ ساعت و یا کمتر می‌خوابند، نسبت به دانش آموزانی که ۸ ساعت و یا بیشتر می‌خوابند، دارای افت تحصیلی بیشتری هستند.

تصادفات رانندگی اغلب به دلیل خواب آلودگی راننده هاست و کاهش عملکرد ورزشی و دیگر فعالیت‌هایی که نیاز به هماهنگی بدن دارند. از طرف دیگر کمبود خواب باعث مشکلاتی در روابط خانوادگی هم می‌شود، طرفین دیگر حوصله و انرژی برای فعالیت‌های سرگرم کننده ندارند، به صحبت‌های همسر توجه نمی‌کنند، سریعا عصبانی می‌شوند و تحریک پذیرند و به طور کلی ارتباطات بین خانواده کاهش پیدا می‌کند.

 

 

  • سعید راد

تولید تصادفی سیاه ترین ماده در جهان

يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۳۸ ق.ظ

 

 

تولید تصادفی سیاه ترین ماده در جهان

 
تولید تصادفی سیاه ترین ماده در جهان
تولید تصادفی سیاه ترین ماده در جهان

مهندسان دانشگاه «ام آی تی» طی تحقیقات خود به طور تصادفی سیاه ترین ماده موجود در جهان را ابداع کرده اند که می تواند ۹۹.۹۹۵ درصد از نور را جذب کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مهندسان دانشگاه MIT ماده ای ابداع کرده اند که رنگ آن ۱۰ بار از سیاه ترین ماده تولید شده در جهان تیره تر است. این ماده که می تواند ۹۹.۹۹۵ درصد از نور را جذب کند و از رشد نانوتوب های کربنی به طور عمودی روی یک فویل آلومینیومی آغشته به کلر تولید می شود.  

جالب آنکه مهندسان این ماده را به طور تصادفی کشف کرده اند. در اصل دانشمندان مشغول بررسی راههایی برای رشد نانوتوبهای کربنی روی مواد رسانای الکتریسیته( مانند آلومینیوم) بودند تا ویژگیهای الکتریکی و گرمایی آنها را بهبود دهند. اما رنگ ماده تولید شده آنها را شگفت زده کرد. البته مهندسان پس از اندازه بازتاب نوری آن متوجه اختراع خود شدند.

این کشف در حال حاضر به عنوان یک اثر هنری با نام «The Redemption of Vanity» در بورس نیویورک به نمایش درآمده است. در این اثر هنری ماده مذکور روی یک الماس ۱۶.۷۸ قیراطی زرد طبیعی را پوشانده است و به جای یک جواهر درخشان ( به قیمت ۲ میلون دلار) به نظر می رسد یک فضای خالی، سیاه و مسطح وجود دارد.

البته به گفته محققان این ماده قابلیت های کاربردی دارد. به گفته برایان واردل  یکی از استادان این دانشگاه ماده مذکور را می توان در تلسکوپ های فضایی به کار برد تا سیاره های خارج از منظومه شمسی را بهتر رصد کند.  واردل معتقد است این ماده را حتی می توان سیاه تر نیز تولید کرد.

 

 

  • سعید راد

خوشمزه ترین مواد غذایی که حافظه تان را کاهش می دهند

پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۵۷ ق.ظ

 

 

خوشمزه ترین مواد غذایی که حافظه تان را کاهش می دهند

به گزارش بهداشت نیوز داشتن حافظه قوی موضوعی است که برای بسیاری از ما چه در دوران تحصیل و چه در زندگی روزمره از اهمیت ویژ‌های برخوردار است، ورزش کردن و داشتن تغذیه‌ی سالم باعث می‌شود مغز کاراتری بهتری داشته باشد، اما در مقابل یکی از مواردی که موجب کندی حافظه می‌شود، ورزش نکردن و بی‌تحرکی است.

علاوه بر این خوردن برخی مواد غذایی برای حافظه مضر است و با مصرف آن‌ها نمی‌توان به کارایی خوب مغز امیدوار بود، چرا که با مرور زمان به سلامتی جسم ما آسیب می‌زند؛ در ادامه با برخی از این مواد غذایی مضر و کاهنده قدرت حافظه آشنا می¬شویم.


فست فودها و غذا‌های فرآوری شده

اغلب فست فود‌ها مثل انواع ساندویچ‌ها و پیتزا‌های آماده در رستوران دارای نمک و چربی بالا هستند و به سلامت قلب، عروق و بالطبع ذهن آسیب می‌رسانند.

این غذا‌ها اغلب حاوی چربی‌های ترانس هستند که برای قلب و مغز انسان مضر است همچنین مقادیر زیادی شکر و سایر مواد تشکیل دهنده مصنوعی در این غذا‌ها یافت می‌شود.

زمانی که غذا‌های فرآوری شده به صورت منظم مصرف می‌شود، می‌تواند جایگزین غذا‌های واقعی‌ شوند که مواد مغذی را برای مغز فراهم می‌کند. همچنین این غذا‌ها می‌تواند باعث چاقی و التهاب شود.

شیرین کننده‌های مصنوعی

شکر، قند و شیرین کننده‌های مصنوعی، مانند آسپارتام، آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی وارد می‌کنند. گروهی از محققان، مطالعه‌ای را انجام دادند که نشان می‌دهد، زمانی که افراد شیرین کننده‌های بدون کالری را مصرف می‌کنند، باکتری‌های درون روده به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کند که راه را برای ایجاد دیابت نوع دو هموار می‌سازد. ابتلا به بیماری دیابت، ۴ برابر بیشتر از سایر زمان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی همچون آلزایمر را در فرد افزایش می دهد.

چربی‌های اشباع شده

چربی‌های اشباع شده مثل روغن‌های حیوانی و پنیر، چربی‌های ترانس کره‌ مارگارین جامد، خامه‌ی شیرینی و کیک، پیتزای یخ‌زده، خمیر منجمد، خامه‌ی قهوه و پاپ‌کورن‌های مایکروویوی همگی تاثیر منفی بر حافظه دارد.

بیسکویت آماده

اسید‌های چرب ترانس که برای تولید این ترکیبات مورد استفاده قرار می‌گیرد، موجب کوچک شدن مغز، التهاب و ایجاد اختلال در سیستم انتقال عصبی می‌شود؛ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این اسید‌ها می‌تواند آسیب بسیار جدی به مغز وارد کند.

گوشت قرمز و ماهی‌های حاوی جیوه

گوشت قرمز باعث سردی مغز می‌شود و میزان چربی اشباع بالایی دارد؛ بیشتر افراد فکر می‌کنند که جیوه تنها روی سیستم شناختی انسان تاثیر می‌گذارد، اما این ماده روی مخچه هم اثر گذار است.

مخچه بخشی از مغز انسان است که تعادل، هماهنگی و بینایی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ استفاده از تن ماهی بیشتر از یکبار در هفته توصیه نمی‌شود.

آرد سفید

بهتر است از نان‌هایی استفاده کنید که با آرد کامل پخته شده اند.

نوشیدنی‌های شیرین

با مصرف نوشیدنی‌های شیرین، سیستم تنظیم کننده مغز نمی‌تواند از عهده کالری‌های موجود در آن برآید. سلول‌های عصبی در هیپوتالاموس به طور معمول نمی‌تواند کالری مصرف شده را با انرژی سوزانده شده از طریق ورزش مطابقت دهد. شواهد نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین گرسنگی را همانند غذا‌های جامد کاهش نمی‌دهد. به همین خاطر مقدار بیشتری از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌شود.

بستنی

مطالعات متعدد نشان داده اند که رژیم‌های غذایی حاوی شکر و چربی اشباع باعث کاهش مهارت‌های شناختی و حافظه کلامی می‌شوند

 

منبع: باشگاه بخرنگاران

 

 

  • سعید راد

 

خانه عجیب و کوچک ۹ مترمربعی؛ مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات!

بسیاری از مردم تمایل دارند تعطیلات را در منطقه‌ای به‌ دور از هیاهو بگذرانند. نکته‌ی مهم این است که این محل استراحت حتما نباید خیلی بزرگ باشد. خانه‌ کوچک گالیانو 100 (Galiano 100) با متراژ حدود 9 مترمربع و طراحی هوشمندانه و زیبایش نمونه بارز مکانی است که با وجود کوچک بودنش، یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن تعطیلات است!

کریس و علی، زوجی هستند که به‌تازگی ازدواج‌ کرده‌اند. آن‌ها قصد داشتند مکانی را طراحی کنند که بتوانند آن را با دوستان و خانواده‌شان به اشتراک بگذارند. کریس و علی در اصل در سواحل ونکوور زندگی می‌کنند. این زوج برای زنده نگه‌ داشتن دیدشان نسبت به زندگی، شرکتی به نام استودیوی تریم (Trim Studio) ایجاد کردند.

یکی از الزامات این کار، طراحی ساده بود. کریس و علی قصد داشتند یک اتاق نشیمن، آشپزخانه، اجاق‌گاز، بخاری هیزمی، حمام، اتاق‌خواب، پاسیو، دوش فضای باز و محلی برای انبار هیزم طراحی کنند. با این‌ وجود قیدی که هنگام طراحی برای خود لحاظ کردند این بود که نباید مساحت این سازه از حدود 9 مترمربع و ارتفاع آن از حدود 5 متر تجاوز کند.

با توجه به این محدودیت‌ها، استودیو تریم شروع به طراحی خانه کوچک کرد. آن‌ها قسمت جلویی ساختمان را به سمت شمال شرق‌ طراحی کردند و برای آن در‌هایی کشویی و شیشه‌ای با اندازه تمام‌قد (به‌اندازه ارتفاع طبقه اول) در نظر گرفتند. بالای ورودی نیز پنجره‌های بزرگی قرار دادند. این خانه‌ی کوچک چشم‌اندازی عالی به تنگه جورجیا (Strait of Georgia) و مرکز شهر ونکوور دارد.

فضای داخلی گالیانو 100، ظاهری بسیار زیبا دارد. بر روی چوب، روکشی سفید که تضادی زیبا با رنگ طبیعی چوب ایجاد می‌کند استفاده کرده‌اند. همچنین کابینت‌های تیره با سطح‌ رویی روشن بسیار خودنمایی می‌کند. این زیبایی‌شناسی به همراه نور طبیعی، فضای خانه را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‎دهد. همچنین برای به حداکثر رساندن مساحت، از شکل مربعی استفاده کرده‌اند. اتاق‌خواب نیز زیر شیروانی و در نیم‌ طبقه دوم قرار دارد. همچنین نورگیر آن در سقف قرار گرفته است.

فضای بیرونی بسیار گسترده‌تر است و در واقع بیشتر وقت را در بیرون از خانه می‌گذرانند. سه طرف خانه ایوان چوبی دارد که حمام و انبار چوب در این ایوان‌های چوبی قرارگرفته است. این خانه علی‌رغم کوچک بودن ویژگی‌های یک‌ خانه معمولی ازجمله اجاق‌گاز و بخاری هیزمی را دارا است.

 در ادامه، تصاویر زیبایی را از این خانه‌ی مینیاتوری اما کارآمد، می‌بینیم. به نظرتان همینقدر فضا برای زندگی کردن کافی است؟

 

  • سعید راد

 

معابد عجیبی در چین که در ارتفاع 2250 متری از سطح دریا ساخته شده‌ اند!

در ارتفاعات کوه‌های وولینگ چین می‌توان دو معبد بودائی را مشاهده کرد. این عبادتگاه‌ها روی قله کوه فانجینگشان که بلندترین قله‌ی این رشته‌کوه است، قرار گرفته‌اند و برای رسیدن به آن‌ها باید از 8888 پله بالا رفت. ساختار آن‌ها پایبندی مستحکم بودائی‌های چینی به ایمان و باورهایشان را نشان می‌دهد؛ بودائی‌هایی که کوه فانجینگشان را مقدس می‌دانند.

دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند

این منطقه که با نام منطقه کوه فانجینگ نیز شناخته می‌شود، در سال 2018 وارد فهرست میراث‌های جهانی یونسکو شد و در محدوده‌ی طبیعی محافظت‌شده‌ی ملی فانجینگشان در استان گویژو واقع شده است. این ناحیه در آیین بودا اهمیت بسیاری یافته است، زیرا پیروان این آیین باور دارند که این منطقه بودیماندا یا «محل درخشش فکری» میتریای بودا بوده است. این معابد پس از ساخته‌ شدن جاده زانکی جهت تسهیل انتقال مصالح در حدود سال 700 میلادی روی این رشته‌کوه ساخته شدند.

در دوره حکومت سلسله مینگ ساخت‌ و ساز در فانجینگشان به اوج خود رسید؛ طی این دوره، حدود 50 معبد بودائی ساخته شدند تا زائران متدین برای بازدید از این منطقه‌ی مقدس به‌ سوی آن‌ها حرکت کنند. البته بیشتر این معابد تاکنون تخریب شده‌اند، اما هنوز تعداد زیادی اثر معماری دست‌نخورده برای بازدید وجود دارد. در حال حاضر این منطقه هم برای بودائی‌ها و هم گردشگران معمولی که می‌خواهند در مکانی با منظره‌ای حیرت‌انگیز نوشیدنی خود را میل کنند، مقصد محبوبی به شمار می‌رود.

دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند

از نظر بسیاری از افراد، هیچ منظره‌ای در جهان از منظره‌ای که می‌توان از قله طلایی با ابرهای سرخ مشاهده کرد، بهتر نیست. معبد بودا و معبد میتریا در این قله و در ارتفاع 2336 متری سطح دریا ساخته شده‌اند. بین این دو معبد که به نوعی خواهر یکدیگر محسوب می‌شوند، یک گردنه وجود دارد و بازدیدکنندگان از طریق یک پل سنگی باریک از یکی از این معبدها به‌سوی دیگری می‌روند. حدود 4 ساعت طول می‌کشد تا 9000 پله را طی کنید و به معابد برسید، البته در طول مسیر استراحتگاه‌هایی به همراه بوفه ساخته شده‌اند. یک راه دیگر برای رسیدن به معابد استفاده از یک تراموای برقی است که شما را به سنگ قارچ می‌رساند. این آرایش سنگی عجیب که نزدیک به رأس کوه فانجینگ قرار گرفته است، شما را کمی با طبیعت ماقبل تاریخی منطقه نیز آشنا می‌کند.

گرچه قله طلایی بسیار شگفت‌انگیز است، اما تنها یکی از سه قله فانجینگشان به شمار می‌رود. فانجینگ منظره شگفت‌انگیزی دارد، بنابراین تعجب‌برانگیز نیست که نام آن، خلاصه‌ شده‌ی عبارت فانتیان جینگتو به معنی «سرزمین پاک برهما» می‌باشد. برهما یکی از چهار پادشاه آسمانی در آیین بوداست و البته که این محیط عجیب و زیبا شایسته‌ی یک پادشاه است.

از آنجایی‌که فانجینگشان سال‌هاست که نسبتاً خلوت و دور افتاده مانده است، تنوع زیستی گسترده‌ای دارد. ارتفاع نقاط مختلف آن از 500 متر تا 2570 متر بالاتر از سطح دریا می‌باشد و سکونتگاه بیش از 2000 گونه گیاهی بومی و صدها گونه حیوانی در معرض خطر به شمار می‌رود. درواقع برخی از گونه‌های زیستی این منطقه مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی (بین 66 میلیون و 2 میلیون سال پیش) هستند.

گرچه محبوبیت این مکان پس از ثبت شدن در فهرست میراث‌های جهانی یونسکو افزایش یافته است، اما هنوز موقعیت مکانی آن به‌ دور از اجتماعات انسانی است. این امر باعث می‌شود که حتی باوجود افزایش میزان گردشگری در منطقه، تداوم اکوسیستم آن با مشکل مواجه نگردد. این روزها هم زائران و هم گردشگران معمولی به این مکان می‌آیند تا از مناظر زیبای این بهره ببرند.

باهم به تماشای تصاویری زیبا و دیدنی از این معابد می‌نشینیم، تصاویری که بیشتر شبیه به رویا هستند تا واقعیت، اما حقیقت دارند!

دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند
دو معبد بودائی در چین که روی قله‌ای با ارتفاع بیش از 2250 متر بنا شده‌اند

منبع:

عکس بچه

تعبیر خواب مار زرد

استرس

اسم سگ

خواص بهار نارنج برای قاعدگی

کپشن خاص

تعبیر خواب جوش

تعبیر خواب تخم مرغ

تعبیر خواب اقیانوس سرخ

پیام تبریک موفقیت تحصیلی

تبریک جشن تکلیف

بزرگترین مار جهان

تعبیر خواب اسب

تعبیر خواب ریش

شعر در مورد جهان

شعر در مورد کعبه

شعر جشن الفبا

شعر در مورد حسرت

شعر در مورد مهتاب

درد زیر شکم در بارداری

گل محمدی سفید

تعبیر خواب تخمه مرغ

شعر در مورد گرگ

لطیفه کودکانه

تعبیر خواب گردو با پوست قهوه ای

سرکه

لاغری شکم با سشوار

تعبیر خواب گوشت مرغ

 

 

 

  • سعید راد

آیا می‌توان نام وین را بدون یادآور

سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۲۹ ق.ظ

 

آیا می‌توان نام وین را بدون یادآور

کتلت گوشت شنیسل برای وین همانند آهنگ‌های کلاسیک می‌ماند و حاوی موادی است که آن را تبدیل به یک شنیسل مخصوص کرده است. همیشه می‌توان در وین شاهد صفی طولانی در مقابل رستوران فیگلمولر در خیابان بیکراستراس بود. گرچه سیب‌زمینی‌ها از مدت‌ها قبل خردشده‌اند اما زمان آماده‌سازی آن‌ها طول می‌کشد. در داخل رستوران سرآشپز مارکوس برونر در حال مخلوط کردن تخم‌مرغ، آرد و خرده‌های نان با چنگال است و سه ماهیتابه با روغن داغ آماده سرخ کردن شنیسل‌ها هستند.

چند دقیقه بعد از باز شدن در رستوران اولین شنیسل سفارش داده می‌شود و رقص آغاز می‌گردد: تکه کردن، ترکیب کردن، پوشاندن، سرخ کردن و تکرار و تکرار.

schnitzel-vienna.jpg

شنیسل‌ها پس از جابجا شدن در سه ماهیتابه سرانجام به رنگ طلایی درمی‌آیند و در ظرف کنار لیمو و سایر مخلفات قرار می‌گیرند. این تکه گوشت تبدیل به بخشی جداناپذیر از آشپزی وین شده است.

شنیسل گوشت گوساله همانند شکوه قصرهای باروک اتریشی و آهنگ‌های کلاسیک است. هر رستورانی در وین این غذای خوشمزه را در کنار سالاد سیب‌زمینی شیرین سرو می‌کند. اما فرهنگ شنیسل به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد: گروه‌های وینی محلی فستیوال‌هایی را برای گرامی داشت این غذای سنتی اتریش ترتیب داده‌اند. 9 سپتامبر روز ملی شنیسل ملی وینی است که در آن به بیان شکل‌گیری فرهنگ شنیسل در وین پرداخته می‌شود.

اما این غذای خوشمزه از کجا وارد وین شده است؟ قدیمی‌ترین افسانه مربوط می‌شود به زمانی که یک ژنرال اتریشی طی جنگی در اواخر قرن نوزدهم با شنیسل میلانی در ایتالیا آشنا شد. پس از بازگشت، او به آشپزان خود طرز تهیه این غذا را آموزش داد و منشاء این غذا از آن تاریخ شروع شد.

هنوز مورخان و سرآشپزان معتقدند که اولین شنیسل با نان یک قرن پیش در یک کتاب آشپزی اتریشی دیده‌ شده و سایر غذاهای تهیه‌ شده از گوشت تکه‌تکه شده از مدت‌ها قبل در کشور مرسوم بوده‌اند. ایده نسبت دادن شنیسل گوشت گوساله به وین بخشی از حرکت اوایل قرن بیستم جهت شکوفایی آشپزی وینی است. این غذای مخصوص باعث شد که شنیسل وینی به‌گونه‌ای خاص از سایر غذاهای گوشتی در کشورهای همسایه متمایز شود.

ورنر سدلاک به‌عنوان مدیر موسسه آشپزی وین می‌گوید: آنچه قرن‌ها پیش به‌عنوان استفاده هوشمندانه از نان کهنه مرسوم بود، تبدیل به روشی برای پوشش انواع گوشت و سبزیجات شده است. وینی ها عاشق غذاهای نانی و سرخ‌شده هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند منوی غذا در رستوران‌های وین را بدون شنیسل تصور کند.

schnitzel-vienna2.jpg

امروزه نام شنیسل در آلمان و اتریش به‌عنوان یک نام محافظت‌ شده محسوب می‌شود. طبق ماده مربوط به آشپزی در اتریش شنیسل به تکه‌ای گوشت گوساله اطلاق می‌شود که با تخم‌مرغ، آرد و خرده‌های نان یا پودر سوخاری پوشیده شده و سپس در روغن سرخ‌ شده است.

برای بسیاری از گردشگران منتظر بودن پشت درهای این رستوران اصلاً خسته‌ کننده نیست، به‌شرط آنکه واقعاً شنیسل واقعی را امتحان کنند. این شنیسل سبک و پفکی بوده و اصلاً چرب نیست و توسط خدمتکار باکت و شلوار مشکی سرو می‌شود. معنی فیگلمولر یعنی دقت و قابلیت پیش‌بینی. به گفته سرآشپز، از آنجایی‌ که مواد این غذا و نحوه آماده‌سازی آن توسط قانون تعیین‌ شده است، پس هر رستورانی باید از تخم‌مرغ، آرد و خرده‌ نان استفاده کند، بنابراین پخت یک شنیسل متفاوت واقعاً کار دشواری است.

به گفته او، در حالی‌ که همه یک شنیسل بزرگ را برای مشتری سرو می‌کنند، اما همیشه جزییات باعث متفاوت شدن این رستوران شده است. رستوران تنها از گوشت محلی با تکه نان‌های تازه استفاده می‌کند اما جادوی واقعی در نحوه سرخ کردن آن است.

schnitzel-vienna3.jpg

ما شنیسل  را در سه ماهیتابه جداگانه با روغن دانه آفتابگردان سرخ می‌کنیم. دمای روغن یک راز است. می‌توان آن را در یک ماهیتابه سرخ کرد اما ما از سه ماهیتابه استفاده می‌کنیم، زیرا باعث ترد شدن آن می‌شود.

برای حفظ رطوبت گوشت مرغ را به ضخامت 4 میلی‌متر و 30 سانتی‌متر قطر برش می‌زنند. کتلت گوشت گوساله نیز به همین ترتیب برش می‌خورد اما بجای سرخ کردن در روغن آن را در کره سرخ می‌کنند.

به گفته سرآشپز: «ما گوشت را بریده و آن را ترد می‌کنیم، زیرا برای تهیه سوفله میان گوشت و نان به رطوبت گوشت نیاز داریم. رستوران‌های دیگر صبح‌ها گوشت را برش می‌زنند و بعد از خواباندن در تکه‌های نان سرخ می‌کنند که این کار از مزه آن می‌کاهد.»

در سال 1905 جان فیگلمولر کافه‌ای را چند خیابان پایین‌تر از کلیسای استفان بازگشایی نمود. از سال 1908 شنیسل توجه کشورهای دیگر را نیز جلب نمود. به گفته هانس فیگلمولر 76 ساله که در اوایل دهه 1960 اداره رستوران را به دست گرفت: «شهرت شنیسل ما به خاطر منحصربه‌فرد بودن این غذا از نظر نوع آماده‌ سازی و ظاهر آن است. پس‌ا ز آنکه مقالات نشریه‌های آمریکایی باعث جلب مشتریان بی‌شمار به رستوران ما شدند، رستوران‌های دیگر در وین این غذا را به منوی خود افزودند.»

schnitzel-vienna4.jpg

وقتی صندلی‌های رستوران مدت کمی پس از ساعت بازگشایی پر می‌شوند، آن‌ها مردم را به سمت رستوران دوم که در سال 2001 بازگشایی شد هدایت می‌کنند، جایی که در آن دسر و نوشیدنی‌های مختلف سرو می‌شود.

وینی ها علاقه‌ای به انتظار ندارند، پس آن‌هایی که وقتشان محدود است به مغازه دیگری به نام شنیسل ویرت می‌روند که متعلق به خواهران زینر است. گرچه این رستوران مدعی است که بزرگ‌ترین و بهترین شنیسل را در شهر طبخ می‌کند، اما زینر با محدود بودن این غذا مخالف است و لذا 11 نوع شنیسل سرو می‌کند.

schnitzel-vienna5.jpg

اما در میان این رقبا، رستوران فیگلمولر همچنان به‌عنوان استانداردی طلایی در نحوه ارائه یک شنیسل گوشت گوساله محبوب که طبع میل هر وینی است محسوب می‌شود.

ی شنیسل به زبان آورد؟

تعبیر خواب کرم در مدفوع

تعبیر خواب کرم ابریشم زیاد

شعر چشماتو قربون مامان جون

شعر چشم سیاه من

شعر چشم چشم دو ابرو به زبان انگلیسی

شعر چشم چشم دو ابرو

شعر چشم چشم دو ابرو نگاه من به هر سو

شعر چشم انتظار

شعر چشم هارا باید شست

شعر چشماتو وا کن

شعر چشم قهوه ای

شعر چشم خمار

شعر چشم زیبای تو

شعر چشمات

شعر چشم چشم دو ابرو اپارات

شعر چشم چشم دو ابرو دماغ و دهن یه گردو

شعر چشم چشم دو ابرو کودکان

شعر چشم انتظار باران

شعر چشم چشم دو ابرو سودابه سالم

شعر چشم انتظارم

شعر کامل چشم چشم دو ابرو

دانلود شعر چشم چشم دو ابرو

شعر چشم انتظار یار

شعر چشم انتظاری

شعر چشم انتظار مسافر

شعر چشم انتظار سیاوش قمیشی

شعر چشمات نو

شعر چشم سیاه

شعر چشم چشم دو ابرو به انگلیسی

شعر چشمات چه مهربونه

شعر چشم انتظاری مادر

تعبیر خواب دیدن کرم در موی سر

تعبیر خواب کرم ابریشم سیاه

  • سعید راد